Tamala – Picce Mi

Het trio Tamala bestaat uit de Senegalese zanger Mola Sylla, de Senegalese koraspeler Bao Sissoko en de Belgische violist Wouter Vandenabeele. Tamala betekent ‘reizigers’ en dat is niet voor niets, want hun muziek beweegt zich tussen verschillende instrumenten en tradities. Er wordt gezongen in het wolof of in het soussou, allebei talen uit West-Afrika.

Het album Lumba, waar bovenstaand nummer Picce Mi op staat, is een prachtige staalkaart van het kunnen van dit trio. Er staat een nummer op, Hallelujah, dat wordt gezongen met een koor. In het nummer Tule tuul werkt het trio samen met een zangeres uit Estland, Mari Kalkun. De interactie tussen Afrikaanse instrumenten als de kora en de riti en de viool van Vandenabeele zorgt sowieso al voor een spannende crossover en het nummer Picce Mi geeft weer een heel andere sfeer weer.

Picce Mi gaat over een vogel die beschouwend de wereld verkent en ziet dat de rijkdom in de wereld ongelijk verdeeld is. Het nummer heeft een wat bluesy sfeer omdat hier de mondharmonica van Olivier Vander Bauwede de viool van Vandenabeele van repliek dient.

Alle nummers op dit prachtige album geven de maatschappelijke betrokkenheid aan van het trio. Ongelijkheid, armoede en respect voor de cultuur worden door Mola Sylla met zijn kenmerkende stemtimbre gebracht, omringd door een paar veelzijdige muzikanten.

4 gedachten over “Tamala – Picce Mi

  1. Erik Scheffers

    Hoi Koen, erg mooi! Je hoort meteen dat deze muziek uit West-Afrika komt. De kora vind ik ook altijd een prachtig instrument. Ik kan momenteel op mijn eigen blog niet reageren met mijn Google-account. Hier even mijn antwoord op jouw berichtje: Hoi Koen, ik heb het al vaker geschreven, “Quis hoc audiet?” is op dit moment mijn favoriete blog. Doordat ik tot dusver de enige ben geweest die daar reacties op heeft achtergelaten voelt het een beetje alsof het blog speciaal voor mij geschreven is, wat natuurlijk niet zo is. Groetjes, Erik

    Like

  2. Quis leget haec Berichtauteur

    Hahaha, als dat zo voelt dan mag dat hoor 🙂 De bezoekersaantallen zijn niet om over naar huis te schrijven maar dat geeft niet. Ik schrijf niet echt voor de bühne of voor grote bezoekersaantallen. Het is voor mij ook een manier om wat bewuster te luisteren en muziek uit te zoeken dus ik vind het prima

    Like

  3. Erik Scheffers

    Hoi Koen, dat is een instelling die ik wel weet te waarderen. Er zijn veel te veel bloggers bezig om te proberen zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen terwijl ze die tijd beter kunnen besteden aan de kwaliteit van hun stukjes. Op mijn eigen blog variëren de bezoekersaantallen zo tussen de 50 en 100 per dag, met uitschieters van boven de 1.000 als er weer eens een zoekmachine bezig is. Genoeg om rustig door te kunnen schrijven. Groetjes, Erik

    Like

Plaats een reactie