Vreemde Kostgangers – Hoe Meer Ik Dichterbij Kom

Vreemde Kostgangers is een Nederlandse gelegenheidsformatie die bestond uit de artiesten Henny Vrienten (1948-2022), Boudewijn de Groot (1944) en George Kooymans (1948). Ik neem toch aan dat ik de achtergronden van deze heren verder niet hoef toe te lichten.

Wellicht wel de achtergronden van deze formatie. Het trio kwam voor het eerst bijeen op de 65e verjaardag van Cesar Zuiderwijk, drummer en collega van George Kooymans uit de Golden Earring. De vrouw van Zuiderwijk wilde haar man verrassen en organiseerde een optreden van met de drie. Dat beviel zo goed dat ze besloten hier een vervolg aan te geven en dat werd de groep Vreemde Kostgangers, waar hun namen Vrienten, Kooymans en de Groot in verwerkt zijn.

In 2017 brachten ze twee albums uit, Vreemde Kostgangers en Nachtwerk. Een derde album met de titel Mist was in de maak en werd uiteindelijk afgerond in de zomer van 2022. Optredens van de groep zouden niet meer volgens. Kooymans was al gestopt vanwege de ziekte ALS en Vrienten overleed in april 2022.

Het album Mist is deze maand uitgekomen en het mooiste nummer vind ik het door Boudewijn de Groot geschreven (maar door George Kooymans gezongen) Hoe Meer Ik Dichterbij Kom. De Groot richt zich in dit nummer tot zijn moeder, die in een jappenkamp overleed toen hij één jaar was. Hij heeft haar nooit gekend en heeft wel een nummer over zijn moeder geschreven, maar hier spreekt hij haar toe nu hij zelf eenmaal ouder is geworden. Mooi dat dit album nog is uitgebracht.

2 gedachten over “Vreemde Kostgangers – Hoe Meer Ik Dichterbij Kom

  1. Erik Scheffers

    Hoi Koen, dit is een trio met drie muzikanten van wisselende kwaliteit (in mijn oren althans). Henny Vrienten en vooral Boudewijn de Groot horen voor mij tot de absolute top van het Nederlandstalige lied. De naam van George Kooymans zei mij niets, maar dat is niet zo verwonderlijk want ik vind de muziek van “Golden Earring” niet om aan te horen.

    Hoewel Boudewijn de Groot als liedjesschrijver niet kan tippen aan zijn overleden kompaan Lennart Nijgh heeft hij een aantal mooie nummers geschreven. Dit nummer vind ik iets minder, als Boudewijn de Groot het zelf had gezongen had het mij waarschijnlijk meer aangesproken. Maar ik ga nog meer van dit trio beluisteren. Groetjes, Erik

    Like

    1. Quis leget haec Berichtauteur

      Ik houd dus wel erg van de muziek van de Earring, heb ze ook live zien optreden. Ik vind dit een mooie gelegenheidsformatie met niet allemaal even interessante nummers maar dit vond ik dan wel weer een hele mooie

      Like

Plaats een reactie