Fatoumata Diawara – Kanou

Fatoumata Diawara (1982) is een Malinese zangeres, actrice en componiste. Na gewoond te hebben in Ivoorkust en in Mali vertrok ze in 1998 naar Frankrijk om in het theater te gaan spelen in een bewerking van Antigone. Ze speelde in verschillende speelfilms en sloot zich aan bij een straattheatergroep.

Ze werd opgemerkt door de Malinese muzikant Cheick Tidiane Seck die haar vroeg als achtergrondzangeres van het album Red Earth; A Malian Journey van Dee Dee Bridgewater. Diawara besloot verder te gaan in de muziek en ontwikkelde haar eigen repertoire. Daarnaast bleef ze actief als actrice.

Als schrijfster en componiste haalt ze haar inspiratie uit de traditie van de wassoulou-muziek, een muzikaal genre van West-Afrikaanse populaire muziek, maar de ritmes die ze gebruikt komen net zo goed uit de traditie van jazz en blues.

Het nummer uit het live-optreden in de video, Kanou, is een nummer over verlangen en de tekst gaat als volgt, in Engelse vertaling;

The other day I argued with my husband and now…
His hands no longer touch my neck
His hands no longer touch my waist
His hands no longer stroke my hair
He no longer looks me in the eye
And my heart aches
I love him so!
I love my darling so much!
I love him so!
I will always follow my love
Hodounanye hodounan

His hands no longer touch my neck
His hands no longer touch my waist
His hands no longer touch my breasts
He no longer caresses my face
And my heart aches
I love him so!
I love my darling so much!
I love him so!
I will always follow my love
Hodounannnnyeeeee HodounannnnHodounannnnyeeeee

Het nummer komt van haar album Fatou uit 2011 en dat is hier in zijn geheel te beluisteren. De moeite waard!

2 gedachten over “Fatoumata Diawara – Kanou

Plaats een reactie